Flow Weaver recension

tempo di emissione: 2022-05-22

Navigazione veloce

Escape room har varit på modet det senaste decenniet, med alla typer av escape room-upplevelser lätt tillgängliga i hela USA och runt om i världen.Vissa utrymningsrum har varit kända för sin användning av virtuell verklighetsteknik, och därför är det naturligt att utrymningsrumsupplevelser också har utvecklats för konsumentklassade VR-headset.Det finns en hel del escape room VR-upplevelser för fans att välja mellan, men en de bör undvika är den nyligen släppta Flow Weaver på Oculus Quest.

Flow Weaver är en stationär VR-upplevelse som tycks strida mot andan i ett escape room.Det roliga med utrymningsrum är att kunna utforska dem, bråka med olika föremål och försöka komma på hur man löser pusslen.Huvudkaraktären i Flow Weaver är en trollkvinna som har fastnat på plats tack vare magi som binder dem till en plats, och enkelt uttryckt, vilket inte ger en särskilt underhållande escape room-upplevelse.Det hjälper inte att den stationära standardgränsen inte är tillräckligt bred för att passa för tillfällen då spelare behöver sträcka sig för att interagera med objekt, så de måste ändå skapa sin egen anpassade gräns Guardian.

Medan spelarkaraktären har fastnat på plats kan hon fortfarande interagera med världen omkring sig tack vare magiska trollformler som hon förvärvar under hela spelet.En av de första som trollkvinnan lär sig låter henne plocka upp avlägsna föremål och föra dem närmare sig, vilket är en mycket grundläggande spelmekanik som ofta är inbakad i många VR-spel som standard.Tyvärr sätter detta tonen för resten av trollformlerna som trollkvinnan får i spelet.De flesta av hennes förmågor uppgår till lite mer än att peka och klicka på saker, vilket gör det ganska tråkigt.

Det finns inga häftiga magiska trollformler för spelare att se fram emot inFlow Weaver, vilket innebär att det inte är särskilt tillfredsställande att gå igenom spelet och att det inte finns någon riktig belöning för att ta sig igenom sina pussel.Det enda som Flow Weaver ger spelare för att slutföra sina pussel är chansen att gå vidare till nästa pussel tills de lyckas ta sig till slutet och bjuds på ett av de mest bisarra, abrupta sluten i hela spelandet.Det kommer att göra att spelarna känner sig korta och frustrerade över att de investerat sin tid i spelet.

Flow Weavers berättelse ser hur trollkvinnan försöker ta reda på hur hon kan bryta sig loss från sin magiska besvärjelse, som uppenbarligen kastades på henne av en necromancer som ser ut som en humanoid dinosaurie.Trots denna märkliga premiss är historien tråkig, händelselös, och slutsatsen är förolämpande, vilket gör det till ett fullständigt slöseri med tid att försöka investera i vad som händer.Vad som är värre är att spelare inte kan hoppa igenom mellansekvenserna.

De oöverhoppningsbara scenerna och dialogen i Flow Weaver görs något uthärdligt av spelets förvånansvärt bra röstskådespeleri, men den välviljan skamlas när man tar hänsyn till dess förbryllande räddnings-/kontrollsystem och spelbrytande buggar. tillbaka genom ett helt pusselrum och tvingar dem att sitta igenom en dialog som de redan har suttit igenom.Det här problemet väcker sitt fula huvud när spelare bestämmer sig för att ta en paus från spelet och komma tillbaka senare, vilket är illa nog, men det är också ett stort problem när spelare tvingas starta om på grund av buggar.

Flow Weaver misslyckas ibland med att ladda nästa händelse som krävs för att spelarna ska kunna gå vidare, ibland lämnar de dem fast i ett område och tvingar fram en omstart.Detta tycks hända oftast när necromancer dyker upp till monolog.När de har pratat klart ska de försvinna och låta spelare fortsätta att försöka lösa pusslen, men ibland stannar de på plats och det verkar inte finnas något sätt att lösa problemet förutom att starta om spelet.

Även om Flow Weaver inte hade dessa allvarliga tekniska problem, skulle det fortfarande inte vara en övertygande spelupplevelse.Pusslen är sällan svåra för att de är smarta, utan snarare för att föremålet som spelarna behöver fortsätta är svårt att upptäcka.Ett tidigt exempel på detta är när spelare behöver dra en gren från en båge och använda den för att tända några ljus i ett annat område.Grenen smälter in med andra grenar som inte går att interagera med, och även om spelare kan använda en förmåga att peka ut viktiga objekt i miljön, är det fortfarande inte alltid självklart vad de kan interagera med och vad de inte kan.Vad som slutar med att hända är att spelare kommer hitta sig själva klicka vilt runt i spelvärlden i hopp om att hitta något som de kan ta tag i för att avsluta pusslet.

Flow Weaver har en intressant spelidé, och det är hur det låter spelare hoppa mellan dimensioner.Från den materiella världen kan spelare besöka en sagovärld, en skuggvärld, underjorden och mer.Dessa är alla olika versioner av rummet i den materiella världen, och åtgärder som vidtas i en dimension kan påverka den andra.Spelets mer engagerande pussel kretsar kring detta koncept, och det kan vara roligt att experimentera och se vad som händer.Tyvärr är Flow Weaver väldigt stel och linjär till sin natur, så detta koncept når inte sin fulla potential.

Spelare kommer nästan säkert att fastna när de försöker lösa Flow Weavers pussel, så spelet kommer förmodligen att ta några timmar att slutföra.Men om man är snabb med att lösa pusslen och de inte stöter på några spelbrytande buggar, är det rimligt att Flow Weaver kan vara färdigt på en timme eller mindre.Många VR-spel är på den kortare sidan, men det här är ännu kortare än vanligt, så det är något VR-entusiaster bör tänka på.

Flow Weavers korta längd är det minsta problemet.Även om det har några intressanta idéer, är det inte roligt att spela och känns ofta som ett jobb.Röstskådespeleriet och konststilen är båda tilltalande, men inte heller tillräckligt för att motivera ett genomspel.Det finns mycket överlägsna escape room-upplevelser tillgängliga för virtual reality-headset som fans av konceptet bör överväga att kolla in istället.

Flow Weaver är tillgängligt för Oculus Quest och Oculus Quest 2.Game Rant recenserade spelet på Oculus Quest.

Vårt betyg:

1 av 5 (dålig)