Apex Legends Switch recension

tempo di emissione: 2022-05-18

Navigazione veloce

Apex Legends säsong 8 är på god väg, vilket innebär att ett nytt Battle Pass, en ny karaktär (Fuse) och stora kartförändringar har skett under de senaste veckorna.Med alla dessa tillägg har Apex Legend satt ett Steam-rekord för spelare, vilket gör säsong 8 till en av de mest populära hittills.Naturligtvis har det varit populärt ganska länge, och det är förmodligen en anledning till att Electronic Arts och Respawn Entertainment har nämnt portar gång på gång.Nu, med hjälp från Panic Button, har Apex Legends släppts på Switch.

Eftersom Apex Legend är ett gratis-att-spela-spel på stora plattformar, har många av de som är intresserade av det förmodligen provat det tidigare, och det är om de inte har spelat det regelbundet.Nintendo Switch kan öppna dörrarna för en ny publik, men många av dessa spelare kommer också att vara de som kollar upp det på en ny plattform.Veteranspelare har då lite incitament att flytta från sin huvudplattform: Apex Legends stöder inte korsprogression.Med andra ord, spelare som har lagt ner tid och pengar på att höja Battle Passes, tjäna kosmetika och lura ut sina vapen kommer att börja om från början, medan nya spelare har fastnat i en nackdel: korsspela med dem på andra plattformar eller sitta igenom. besvärlig matchmaking.

I Apex Legends väljer spelare en karaktär och kan hoppa in på en av tre kartor för att hitta byte, slåss och försöka vara det sista laget som står. Matcher kan ta upp till 20 minuter beroende på hur slagsmål går, och det finns ett gediget urval vapen att välja mellan också.Att försöka lära sig Apex Legends säsong 8-meta, samtidigt som man arbetar med olika karaktärsförmågor, och att samarbeta som ett lag för att vinna är alla viktiga aspekter av spelet.

Det är faktiskt uppenbart varför Apex Legends har överlevt och till och med blomstrat i det mycket konkurrenskraftiga Battle Royale-utrymmet.Det är en kombination av många saker som spelet förnyat och fulländat (och fortsätter att stödja), och även om karaktärsförmågorna, anpassningsalternativen och allt som drar spelare till det finns på Switch, gör det det i mycket, mycket sämre tillstånd.

Det finns två sätt att spela Apex Legends på switchen: dockad och handhållen.När det är i dockat läge är spelet tveksamt men lider enormt på grafikavdelningen.Allt i bakgrunden eller avståndet går ihop, Kings Canyons bruna leriga på det värsta sätt och karaktärer ser ut som amorfa figurer. Kings Canyon har alltid varit en vacker plats, men Switch kan inte köra den med grafik som är i närheten av kapabel att fånga det karga landskapet.I allmänhet har spelet sin egen typ av konststil som inte är för högklassig eller tecknad, men på Switch fångar det inte samma unika kvalitet.

Att gå från Apex Legends på PS5/Xbox Series X till Switch är nästan som att gå från en helt ny 2021-bil till en 1980-talsjalopy. Den här porten känns inte riktigt som samma spel som ett resultat, och känns ofta som en mer fördummad upplevelse.Därmed inte sagt att det känns enklare, vilket inte nödvändigtvis skulle vara dåligt, men det känns mindre intuitivt.Grafiken är ett stort problem, men de tekniska elementen gör att även det dåliga verkar värre.

Återgivningsavståndet i spelet är smärtsamt, eftersom vissa tillgångar inte laddas förrän spelarna är i princip över dem.Det är fullt möjligt att närma sig en byggnad i spelet och inte få byggnaden att rendera helt förrän spelaren är precis ovanpå den.Detta blir ett problem när man släpper in på en Apex Legends-karta, eftersom dessa tillgångar laddas in långsamt, och det är fullt möjligt att falla nära en fiende utan att inse vad som faktiskt finns där.Många gånger skulle området inte vara helt renderat förrän landning, och då och först då kunde man känna igen att någon annan var där också.Hur illa det än är, strid gör allting mycket värre.

Bildhastigheter rasar när man deltar i strid på switchen.Fiender kommer att röra sig som Tetris-block på skärmen, medan kontrollerna till synes griper sig.Det blir ett spel om vem som faktiskt kan skjuta exakt först, eftersom det drar ner sig fruktansvärt i alla ändar. En sak att tänka på är att allt detta är med hänvisning till det dockade läget, eftersom alla tekniska problem med Apex Legends är värre när i handhållet läge.För att vara rättvis finns det ingen anledning att spela i det här läget eftersom det kräver en stabil internetanslutning.Det gör nästan omedelbart avincitament för alla som försöker spela det på språng.

Fortfarande, i bekvämligheten av ens hem, kanske vissa vill luta sig tillbaka, kasta upp fötterna och spela spelet på Switch, men detta rekommenderas inte riktigt.Bildhastighetsproblemen är mer närvarande, och grafiken är ännu värre.Även om det finns några allvarliga problem med switchen när den är dockad, gör grafiken i handhållet läge alla karaktärer och objekt ännu svårare att se.Konstigt nog var det också en hel del oskärpa på karaktärer och objekt i menyn, där liknande färgade saker inte var riktigt distinkta.

Den kanske värsta aspekten av att spela Apex Legends från bryggan är hur användargränssnittet försvagas (som ses ovan) för att rymma den mindre skärmen.I dockat läge är användargränssnittet väldigt likt spelets standardgränssnitt, men de handhållna versionerna måste göra något med all denna nödvändiga information.Det är inte idealiskt, kanske är det till och med oundvikligt, men kombinera gränssnittet med alla stammar, hicka och mer än som kommer i det här läget, det är bäst att fortsätta spela med switchen dockad.

I slutändan, med några seriösa patchar till Apex Legends, verkar det som om Switch-versionen inte nödvändigtvis kommer att vara ett dåligt sätt att spela spelet.Om det åtminstone kan få de tekniska aspekterna till en mer operativ nivå, blir det åtminstone ett alternativ.Men baserat på vad som visas vid lanseringen, verkar det troligt att porten alltid kommer att vara det sämsta sättet att spela Respawn Entertainments populära BR.

Apex Legends är nu tillgängligt för PC, PS4, Switch och Xbox One.

Vårt betyg:

2 av 5 (okej)